Waarom je moet stoppen met tanken nadat brandstofpomp klikt

De meerderheid van de automobilisten rijdt nog steeds niet met een elektrische auto. Dit betekent dat ze moeten tanken. Maar hoe vol moet je tanken? Moet je stoppen bij de eerste "klik" van het brandstofpistool? Ja! En hier is waarom.

Tanken is voor de meeste automobilisten een gewoonte of routine. Vaak besteden we er weinig aandacht aan en zijn we geneigd om de tank wat meer te vullen als de prijzen net zijn gedaald, of gewoon omdat we wat meer kilometers willen afleggen en minder vaak willen stoppen. Maar is het een goed idee om de tank tot de rand te vullen? Het antwoord is nee.

Alle pompen hebben een automatisch detectiesysteem dat automatisch stopt wanneer de tank vol is, zowel bij benzine- als dieselbrandstofpompen. Dit voorkomt dat de tank overloopt en dat overtollige brandstof via een overloopslang wordt weggepompt, waardoor de brandstof verloren gaat. En de automobilist verliest zo geld.

Niet doen?

Sommige automobilisten vinden het niet erg om een paar druppels brandstof te verliezen op de grond van het tankstation. En dat is een vergissing, want het verlies beperkt zich niet tot het tankstation. Tijdens de eerste kilometers, vooral als er veel bochten zijn, kan de brandstof ook "reizen" en het overtollige deel zal dan via de overloop afgevoerd worden.

Maar er is nog een andere, meer fundamentele technische reden waarom je niet voorbij de eerste "klik" van het pistool mag gaan - en zeker niet bij de tweede: de expansietank. Alle benzineauto's hebben expansietanks of ontluchtingsbuizen, zowel omdat de brandstof ruimte nodig heeft wanneer deze uitzet tijdens warme periodes, als om benzinedampen naar de motor af te voeren wanneer deze opnieuw wordt gestart. Dit komt omdat de brandstoftank volledig afgesloten is.

Het is dus essentieel om deze ruimte, die voor elk model is berekend op basis van zijn prestaties en verbruik, niet te overschrijden. Deze expansietank is ook uitgerust met sensoren die kunnen voorkomen dat de motor start als dat nodig is. Volgens HLN kan dit leiden tot reparatiekosten variërend van 175 tot meer dan 1.000 euro in sommige gevallen. Veel duurder dus dan een tankbeurt.

Bron www.gocar.be


« Terug