Panasonic: "volgende generatie batterijen is moeilijk te produceren"

In de herfst van vorig jaar onthulde Elon Musk nieuwe accucellen voor elektrische auto's. Die nieuwe 4680-cellen zijn een pak groter dan de individuele cellen die nu worden gebruikt om accu's van elektrische auto's samen te stellen. Ze worden door Panasonic ontwikkeld en gebouwd, al heeft Tesla plannen om ook zelf accu's te assembleren (onder licentie van Panasonic).

Grotere cellen zijn cruciaal voor betaalbaarheid

De nieuwe accucellen zijn tot vijf keer zo groot als de 1865- en 2170-cellen die Panasonic tot op heden aan het Amerikaanse automerk levert. Grotere cellen zijn cruciaal in het betaalbaar maken van de batterijen van elektrische auto's. Dat betekent immers dat er minder individuele units nodig zijn om een batterijpakket te maken. Minder onderdelen betekent minder kosten.

Elon Musk liet uitschijnen dat de grote cellen een cruciale rol spelen in doelstelling om een echt betaalbare elektrische auto te maken. Musk zelf ziet zich tegen 2030 elk jaar zo maar eventjes 20 miljoen elektrische auto's maken, maar dat zie je best als een manier om de gigantische beurskoers van het bedrijf te verantwoorden.

Maar nog niet zeker of ze gebouwd kunnen worden...

Yasuaki Takamoto die bij Panasonic de baas is over de afdeling die accu's ontwikkelt en produceert, tempert het optimisme. "De grote cellen leveren wat problemen op" zei de man in een interview met Autonews. Zo zijn ze vatbaarder voor oververhitting en zijn ze gevoeliger voor deeltjesverontreiniging die brand in elektrische auto's kan veroorzaken. Panasonic produceert momenteel al 2,5 miljard (!!) accucellen per jaar, maar haalt nog steeds "ernstige technologische hindernissen aan". Batterijfabrikanten proberen al jaren om grote stappen te zetten die batterijen voor elektrische auto's gevoelig beter zouden maken. Tot revolutionaire doorbraken kwam het nog niet, waardoor slechts sprake is van een geleidelijke en beperkte verbetering en geen echte revolutie. Panasonic geeft toe dat het nog niet zeker is of de grotere 4680-cellen ook succesvol op industriële schaal te produceren zijn.

Bron www.auto55.be


« Terug