Mini Cooper SE: Electric goes Mini!

Spring even mee naar 2010, wanneer Mini de Mini E lanceert, een testcase in beperkte oplage die dienst deed als proeftuin voor de uiteindelijke BMW i3. Tien jaar later krijgt de technologie van die productie-i3 terug een plaatsje in een Mini, de Cooper SE. Daardoor is niet enkel de ingenieurscirkel rond maar kunnen klanten eindelijk ook bij Mini terecht voor een volledige elektrische auto.

Voor de lingeriezaak

Dat is belangrijker dan je denkt, want steeds meer (zakelijke-) klanten kwamen tot de vaststelling dat de fiscale aftrekbaarheid en VAA van zo'n Cooper S nu ook niet alles is. Waardoor Mini potentieel veel eigenaars van zonnebanken, lingeriewinkels, kapperszaken en IT-bedrijven als klant kon verliezen.

Voor die klanten is deze Cooper SE nu het antwoord. Al wil dat niet zeggen dat deze Mini vooral fiscaal correct voor de dag wil komen. Want met de "Cooper SE"-benaming maakt Mini duidelijk dat deze elektroknaap niet onder moet doen voor benzinebroeder Cooper S.

Zoals een Cooper S

Op papier lijkt dat alvast correct. Want met 184 pk (270 Nm) op de vooras en een accu van 32,6 kWh tussen het chassis kan deze Cooper SE een sprinttijd naar de honderd voorleggen van 7.3 seconden naar de honderd. Daarmee is hij marginaal trager dan de Cooper S in een rechte lijn. De handicap van 145 kilogram (lees: de accu), voel je echter wel in de bochten.

Niet dat we daarmee willen zeggen dat deze Cooper SE vaag voor de dag komt. Want in de basis zijn Mini's lekker sturende karretjes. Alleen bij het fors remmen en snel wisselen van richting merk je een moment dat de elektrische Mini even zijn plooi zoekt. Al vragen we luidop af hoeveel klanten hier daadwerkelijk als een volleerde piloot mee zullen toeren.

Chapeau, Mini

99% van de klanten zullen deze Cooper SE dus ervaren als een sportief baasje. En dat klopt ergens, want op de sprint naar 60 km/u is er maar weinig dat deze rakker bij kan houden. Waardoor het Cooper S-DNA behouden blijft. Daarnaast zijn we lovend over de stilte in het interieur. Logisch voor een elektrische auto maar er vallen geen kraakjes en piepjes te horen, dat was ooit anders bij Mini. Het Britse merk paste zelfs de zijspiegels specifiek aan voor deze Cooper SE om windgeluid te reduceren. We vreesden het ergste... maar werden aangenaam verrast.

Iets minder lovend zijn we over de range. Het is te zeggen, wat je ziet is wat je krijgt. Met 32,6 kWh (28.9 kWh bruikbaar) is de accu sowieso al aan de kleine kant. Mini geeft een theoretische range van 232 kilometer op, in de realiteit mik je best op maximaal 180 stuks. Niet riant maar Mini countert met een onderzoek bij haar klanten dat zegt dat de meeste Mini-rijders dagelijks ruimschoots onder de 100 gereden kilometers zitten.

Binnen de perken

Al is er natuurlijk ook nog een ander voordeel aan die relatief kleine accu: de prijs. Want een grotere batterij doet de basisprijs snel stijgen natuurlijk. Mini etaleert de Cooper SE alvast vanaf 33.100 euro in haar showroom. Geen ellenlange optielijsten zoals bij de meeste Mini's, wel 4 uitrustingsniveaus: S, M, L, XL. Waarbij de duurste Cooper SE XL een prijs van 40.400 euro draagt, alle toeters en bellen inclusief!

Een spotprijs is dat natuurlijk niet, want een Renault Zoe of Peugeot e-208 kost een serieuze duit minder... alleen zijn dat geen Mini's. En klanten willen gerust bijbetalen voor de merknaam. Daarenboven is deze Cooper SE goedkoper dan een gelijk uitgeruste Cooper S. Reken daar ook nog eens de 100% aftrekbaarheid bij en dit wordt zeer interessant voor de lokale zelfstandige.

Besluit

Mini heeft tien jaar gewerkt aan de elektrische Mini en het resultaat is er naar. De Mini Cooper SE behoudt het DNA van de sportiefste varianten en kan daarnaast uitpakken met een interessante fiscaliteit. De beperkte range? Ach, you can't win them all.

Bron www.autoscout24.be


« Terug