Toyota: aanhangers elektrische auto hebben wetenschappelijk ongelijk
Toyota blijft de grootste constructeur van de wereld, maar het merk is wat eigenzinnig door (bijna) als enige de verplichte transitie naar de elektrische auto aan te vechten. Deze positionering roept veel vragen en kritiek op. Misschien was dit beleid zelfs de reden waarom de emblematische CEO Akio Toyoda een stap opzij heeft gezet ten voordele van zijn opvolger, Koji Sato.
Volgens Toyota is er niet één oplossing voor de toekomst. De constructeur ziet het globale plaatje en verwacht dat verschillende technologieën naast elkaar zullen bestaan: eenvoudige hybrides, plug-inhybrides, elektrische auto's en auto's op waterstof zijn allemaal mogelijke oplossingen. Toyota stelt dat de elektrische auto niet de enige manier is om koolstofneutraliteit te bereiken.
Andere doelstellingen
Vandaag gaat de constructeur nog een stap verder door aan te geven dat de aanhangers van de elektrische auto simpelweg ongelijk hebben. Bij monde van ‘Chief Scientist' Gill Pratt bevestigt Toyota dat de oplossing zit in een combinatie van verschillende intelligente oplossingen. "De tijd zal tonen dat ons standpunt het juiste is. Op een of andere manier zal er een diversiteit zitten in de aandrijfgroepen die wereldwijd gebruikt worden."
De doelstellingen van Toyota staan in schril contrast met die van andere merken die CO2-neutraliteit nastreven (in theorie dan toch), zoals Audi, Volvo, Peugeot en vele anderen. Toyota is dat niet van plan: de groep wil vanaf 2030 jaarlijks nog 5,5 miljoen auto's met verbrandingsmotor en plug-inhybrides verkopen. Het aandeel elektrische auto's zal 3,5 miljoen eenheden bedragen, waarvan een miljoen verkocht onder het Lexus-label.
Lithiumtekort verwacht
Om zijn visie te ondersteunen, baseert Toyota zich op meerdere observaties en perspectieven, zoals een dreigend tekort aan lithium dat de ambities en langetermijnplannen van constructeurs zal ondermijnen die ervoor gekozen hebben om volledig op elektrisch over te schakelen. Deze situatie doet de slimme koppen van Toyota besluiten dat het nodig is om de hoeveelheid gebruikte lithium te beperken en te spreiden over zo veel mogelijk wagens. Om zijn standpunt te onderbouwen, baseert Toyota zich op verschillende prognoses die aantonen dat de vraag naar lithiumbatterijen het aanbod van de grondstof zal blijven overtreffen tot 2040. Volgens één scenario zou het aanbod zelfs maar een derde van de wereldvraag dekken. Vergeet niet dat het drie jaar duurt om een nieuwe fabriek te bouwen en tot zestien jaar om een nieuwe mijn te exploiteren... Vertraging is onvermijdelijk.
Bron www.gocar.be
« Terug