De verbrandingsmotor is niet dood: Porsche vindt de zestaktmotor uit.
In de autowereld werken bijna alle verbrandingsmotoren met een viertaktcyclus: inlaat, compressie, arbeidsslag en uitlaat. Dit beproefde proces heeft echter zijn beperkingen. De energie-efficiëntie is laag: slechts 30 tot 40% van de energie van de brandstof wordt echt omgezet in bruikbare kracht, de rest gaat verloren in de vorm van warmte. Bovendien genereert alleen de verbrandingsfase energie, wat betekent dat drie van de vier slagen geen direct vermogen leveren, waardoor de efficiëntie daalt. Porsche blijft zoeken naar nieuwe oplossingen voor de verbrandingsmotor, en dat in een tijd waarin de elektrische auto stilaan oprukt.
De in het geheim ontwikkelde zestaktmotor is nu onthuld via een patent dat aangevraagd werd door het Duitse bedrijf. In grote lijnen is deze zestaktbenadering bedoeld om de conventionele cyclus uit te breiden met twee nieuwe fases, namelijk een tweede compressie- en arbeidsslag. Dit innovatieve proces verdeelt de werking van de motor in twee afzonderlijke drietaktsequenties: inlaat-compressie-arbeid voor de eerste cyclus en compressie-arbeid-uitstoot voor de tweede. Op papier zou dit systeem meer vermogen genereren en de efficiëntie van de motor verbeteren.
Complex mechanisme
De kern van deze innovatie is een krukas die speciaal ontworpen werd voor deze zes slagen. Dit belangrijke mechanische onderdeel - traditioneel ontworpen om de zuigers op en neer te bewegen - speelt een andere binnen deze nieuwe cyclus. Het patent beschrijft een krukas die draait op een ring met twee concentrische cirkels. Met dit ingenieuze mechanisme kan de zuigerslag op verschillende momenten in de cyclus aangepast worden, waardoor het bovenste of onderste dode punt lager of hoger komt te liggen.
Deze mechanische aanpassingen beïnvloeden rechtstreeks de compressie in de cilinders, waardoor het lucht-brandstofmengsel efficiënter verbrandt. Door het aantal fases dat energie produceert te verhogen, hoopt Porsche een tekortkoming van de huidige verbrandingsmotoren te verhelpen: het feit dat slechts één fase vermogen genereert. Met deze nieuwe motor zou elke drietaktcyclus een nieuwe mogelijkheid voor energieproductie bieden.
Goede oplossing?
Hoewel dit concept nog maar een patent is, weerspiegelt het idee van Porsche een duidelijke wens om de grenzen van verbrandingsmotoren te verleggen, terwijl de industrie (definitief) transformeert richting de elektrische auto. Krijgen de verbrandingsmotoren nog wat respijt? Misschien, maar eerst moeten we meten hoeveel deze zestaktmotor minder verbruikt en uitstoot. Dit project heeft ook een beperking: de toegenomen complexiteit van de mechanische onderdelen, die meer onderhoud vergen of de levensduur van de motor kunnen verkorten, wat uiteraard geen enkele bestuurder wil.
Het valt onmogelijk te voorspellen of deze zestaktmotor ooit op de weg verschijnt. De patentaanvraag toont echter wel aan dat Porsche nieuwe manieren onderzoekt om de prestaties van auto's met een verbrandingsmotor te verbeteren. Als de ingenieurs erin slagen om de technische hindernissen te overwinnen en het voordeel in reële omstandigheden te bewijzen, kan dit een belangrijke doorbraak betekenen. Maar wellicht vooral voor de zeer sportieve of krachtige auto's.
www.gocar.be
« Terug