De terugkeer van de rotatiemotor dankzij een recordrendement?

Na een periode van populariteit en overwinningen in wedstrijden wordt de rotatiemotor niet meer gebruikt. Mazda, de grootste voorstander van zo'n motor, hoopt hem te kunnen gebruiken als een range-extender, in het beste geval. Maar dat is niet het idee van het Amerikaanse bedrijf Avadi, dat zojuist een bijzonder efficiënt model heeft ontwikkeld.

Eerlijk is eerlijk: het was niet Mazda die als eerste de Wankel- of rotatiemotor gebruikte. Het briljante idee voor deze motor kwam van de Duitser Felix Wankel en NSU, die het in de jaren 1950 op motorfietsen gebruikten. Mazda maakte gewoon succesvol gebruik van het patent, en het Japanse bedrijf bracht talloze verbeteringen aan de motor en maakte hem populair met geweldige auto's zoals de RX-7 en de proto 787B, die in 1991 de 24 uur van Le Mans won met zijn viervoudige rotatiemotor.

Technisch gezien biedt de rotatiemotor verschillende voordelen, zoals een vermindering van bewegende delen en dus minder wrijving. En dat is normaal : de Wankel heeft geen drijfstangen, distributie of krukas. Maar hij verbruikt veel olie en benzine. Mazda hield vast aan deze technologie tot 2012, toen het niet meer beschouw werd als energiebron.

Een echte comeback?

Toch duikt de rotatiemotor regelmatig weer op. Mazda geeft het idee niet op, maar ziet het eerder als een range-extender voor hybride of zelfs elektrische auto's, omdat de rotatiemotor zeer efficiënt is bij constant toerental. Maar om op het juiste toerental te zijn, kan hij enkel voor deze toepassing gebruikt worden.

Mazda is niet de enige die deze bijzondere motor in de gaten houdt. Het belangrijkste doel is om het rendement van de Wankel te verbeteren. En dat is duidelijk wat het Amerikaanse bedrijf Avadi net heeft gedaan. Het bedrijf kondigde imemrs net aan dat het rendement van een rotatiemotor is verhoogd naar 42,12%. Een groot verschil, want tot nu toe hebben rotatiemotoren een rendement van ongeveer 30%.

Van prototype naar serieproductie

Momenteel is de MA-250 motor van Avadi een klein prototype dat 15,8 pk levert en 3700 tpm draait. Vergeet de 13.000 toeren van de RX-8 motor! Voorlopig toch. De MA-250 heeft een cilinderinhoud van 250 cc en is bijzonder licht: 10,7 kg.

Deze motor moet echter worden beschouwd als een evolutie van de Wankel, want hij lijkt er alleen op in die zin dat de interne componenten draaien. Aan de andere kant onderscheidt de MA-250 zich van de traditionele rotatiemotor in verschillende opzichten, waaronder het feit dat de motor van Avadi een zuiger met twee drijfstangen gebruikt in plaats van één. Hier beweegt de zuiger op en neer, zoals in een traditionele verbrandingsmotor. Zijn beweging drijft de drijfstangen aan, die verbonden zijn met twee tandwielen die draaien op een vaste ring en direct verbonden is met de uitgaande as. De rotatie zorgt voor het 4-takt verbrandingsproces, maar zonder dat een kleppensysteem nodig is. De bougie bevindt zich aan het andere uiteinde van de transmissie-as, net als de in- en uitlaatkanalen.

Binnenkort toegepast?

Deze motor is sinds 2017 gepatenteerd. Maar kunnen we verwachten dat hij wordt opgeschaald, zodat we opnieuw rijplezier kunnen beleven met dit soort aandrijflijn? Laten we eerlijk zijn: de kans is klein. Of zou het voor een maritieme toepassing of een range-extender gebruikt kunnen worden, zoals bij Mazda. Het is in ieder geval een grote stap voorwaarts op vlak van compactheid en gewicht. Ter vergelijking: de Honda GX240 motor van 242 cc (conventioneel) produceert 8 pk bij 3600 tpm en weegt 35 kg.

Bron www.gocar.be


« Terug