Audi neemt afscheid van zijn vijfcilinder om een verrassende reden

Hij is sinds 1976 het symbool van de sportieve Audi's, maar nu beleeft de vijfcilinder zijn laatste uren. Heeft dat te maken met de Euro 7-norm, die strengere nabehandelingstechnieken vereist? Helemaal niet. Audi kiest ervoor om de stekker eruit te trekken om een heel andere, specifieke reden.

De vijfcilindermotor van Audi staat voor een uniek en mechanisch erfgoed dat je nergens anders vindt in de autowereld. Vandaag ligt hij alleen nog onder de motorkap van de RS3. Daar levert hij 400 pk, maar vooral: een onweerstaanbare en onnavolgbare geluidservaring. Toch zit zijn tijd erop. Audi heeft bevestigd dat de productie van deze motor stopt in 2027. Precies dan wordt de Euro 7-norm van kracht.

Maar zoals Audi-topman Gernot Döllner zelf verklaarde, is het technisch gezien geen probleem om deze motor aan te passen aan de nieuwe norm. "Dat is niet moeilijk", klinkt het. Wat zit er dan wel achter? Simpel: de constructeur vindt de investering niet te verantwoorden, zeker niet gezien de lage verkoopaantallen. De vijfcilinder verdwijnt dus niet omdat hij niet voldoet, maar omdat hij niet rendabel is.

Een afgesloten hoofdstuk

We mogen niet vergeten dat de vijfpitter al eerder verdween uit de Audi TT RS en de Q3 RS. Vandaag wordt hij alleen nog geleverd in de RS3, zowel als Sportback als Berline. Die krijgt nog één laatste update voor hij definitief verdwijnt - als eerbetoon, zeg maar. Een afscheid in stijl dus, zoals ook gebeurde bij de Ford Focus RS, die met de RS500 afscheid nam van de vijfcilinder en overstapte op een 2.3 viercilinder Ecoboost.

Die beslissing luidt meteen ook een grote ommezwaai in voor het RS-gamma. Jarenlang weigerde Audi in Ingolstadt om viercilinders aan te bieden, om het DNA van deze sportieve modellen te bewaren. Maar dat standpunt botst vandaag op zijn limieten, zeker nu het merk het moeilijk heeft.

Icoon uit een andere tijd

De vijfcilinder werd in 1976 voor het eerst geïntroduceerd in de Audi 100 C2 (2.144 cm³, 136 pk) en wist sindsdien verschillende generaties autoliefhebbers te bekoren. Hij vormde het kloppende hart van de legendarische Audi Quattro, die rally's wist te domineren. Zijn kenmerkende klank ontstond uit een atypische motorarchitectuur, bedacht door de eigenzinnige Ferdinand Piëch, en stond haaks op de hegemonie van de vier- en zescilinders uit die tijd. Eén ding is zeker: deze motor droeg in grote mate bij aan het imago van Audi en de iconische slogan Vorsprung durch Technik.

Leuk weetje: binnen Audi waren er ooit zelfs plannen om deze motor nog breder in te zetten. Zo werd overwogen om hem te gebruiken in een instapversie van de R8, met achterwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak. Maar zoals we intussen weten, is dat idee nooit werkelijkheid geworden. Jammer.

Een stillere toekomst?

Een vervanging van de vijfcilinder door een andere verbrandingsmotor lijkt uitgesloten. Dat blijkt ook uit de aangekondigde Concept C voor 2027, die volledig elektrisch rijdt. Deze concept car gebruikt hetzelfde platform als de toekomstige Porsche 718. Audi zet dus zijn elektrificatiestrategie voort, ook voor sportieve modellen. Of dat wel zo'n goed idee is, valt te betwijfelen: fans van dit soort wagens keren steeds vaker terug naar levendige en emotionele benzinemotoren. Een hoofdstuk wordt definitief afgesloten. Eén ding is zeker: de laatste exemplaren van de RS-modellen met vijfcilinder zullen echte collector's items worden.

Bron www.gocar.be


« Terug