Vernieuwde Porsche 911 Carrera T is wel héél trots op zijn handbak
De handbak lééft, of toch bij Porsche. Terwijl heel wat fabrikanten overstappen op automaten, laten zij de manuele versnellingsbak nog even in hun 911. Sterker nog: deze Carrera T is na zijn facelift zelfs niet meer te krijgen met een PDK-automaat, dus hij zet zijn pook dan maar extra in de bloemetjes.
Porsche is bezig aan een vernieuwingsronde voor de 911, en doet dat op z'n Porschesch. In de plaats van in één klap dus de facelift naar alle versies op de markt te brengen, lanceren ze die versies één voor één in vernieuwde vorm. Zo kregen we als eersten de 911 Carrera en 911 Carrera GTS te zien en die laatste pakte uit met een innovatief hybridesysteem. Vond je dat echter zonde, dan was de vernieuwde 911 GT3 er een paar weken geleden om de puristen te pleasen. En terwijl die puristen toch aan het luisteren zijn...
Focus op rijplezier
Maak kennis met de vernieuwde Porsche 911 Carrera T of in mensentaal: de Carrera voor de kenner. Zo'n versie was er voor de facelift ook al en Porsche veranderde ook niet bijster veel aan het recept van toen. Zo vind je achterin nog steeds de 3.0-liter zescilinder boxermotor van de reguliere Carrera, al stuurt die sinds de facelift wel 394 pk en 450 Nm koppel naar de achterwielen. Dat is genoeg voor een 0-naar-100-sprintje in 4,5 seconden en een topsnelheid van 295 km/u.
Ondanks de extra pk's maakt dat deze nieuwe Carrera T gewoon even snel als de Carrera T met handbak van voor de facelift. Dat ligt er vermoedelijk aan dat de nieuwkomer met z'n 1.478 kilogram iéts meer weegt dan voorheen, al blijft hij wel 40 kilo lichter dan een nieuwe Carrera-zonder-T. Daarnaast ligt de T-versie trouwens ook een centimetertje dichter tegen het asfalt want zijn adaptieve ophanging werd specifiek aangepast, net als zijn stuurinrichting... En om je 911 nog vlotter door de bocht te laten gaan, krijgt de Carrera T voor het eerst ook een meesturende achteras.
Weg, PDK
Dat we die 0-naar-100-tijd trouwens vergelijken met die van een oude Carrera T met handbak en niet met automaat, is geen toeval. Zo biedt Porsche de PDK vanaf de facelift niet meer aan voor dit model terwijl je voorheen altijd de keuze had. Elke 911 Carrera T heeft voortaan dus een ouderwetse pook in zijn middenconsole en om dat te benadrukken, krijgt die pook ook een unieke look. Zo bestaat de pookknop vanaf de standaard-Carrera T uit gelamineerd, openporig walnoothout terwijl eronder ‘MT' voor ‘Manual Transmission' te lezen staat. Voor je instapt, wordt je trouwens ook nog verwelkomd door een sticker met het schakelpatroon op de achterste zijruit... Voor het geval je 't zou vergeten.
Van buitenaf zie je verder geen al te opvallende wijzigingen want de Carrera T treedt in de voetsporen van de andere, reeds gefacelifte 911'jes. Reken dus op andere bumpers voor- en achteraan terwijl de LED-dagrijverlichting nu verwerkt zit in de koplampunit. De opvallendste nieuwigheid vind je echter in de Carrera T Cabrio want zo'n open versie was er voor deze variant van de 911 voorheen niet. Daarvoor moet je 164.220 euro over hebben en voor een 911 Carrera T als coupé vraagt Porsche 149.430 euro.
Bron www.autofans.be
« Retour