Zal de Renault K-ZE de elektrische markt revolutioneren?

"Dé betaalbare elektrische auto voor het volk", zo omschrijft Volkswagen haar nagelnieuwe ID.3, de elektrische Golf zeg maar. Alleen draagt die auto met stekker nog steeds een basisprijs van zo'n 30.000 euro. Geld dat de gewone man vaak niet heeft liggen. Daar zijn ze ook bij Renault gevoelig aan, want het heeft een afkeer voor dure elektrische wagens.

K-ZE FOR EU

Renault heeft zichzelf dan ook een streefdoel vooropgesteld, want het wil binnen 5 jaar een elektrische auto op de Europese markt brengen die zo'n 10.000 euro moet kosten. Alle pijlen lijken dan ook naar de K-ZE te richten, een compacte crossover die het merk momenteel in China aan de man breng en volledig elektrisch is.

Renault K-ZE Europa Die K-ZE gebruikt een accu van 26,8 kWh en koppelt dat aan een petieterige elektromotor van zo'n 45 pk en 125 Nm. De range? 250 kilometer volgens de NEDC testmethode. In realiteit zal je eerder naar zo'n 150 à 170 kilometer kijken.

DACIA OF RENAULT?

Nee, op cijfervlak klinkt deze auto niet indrukwekkend. Al is dit geen cijfermatig prestigemodel. Renault wil met deze K-ZE de elektrische auto betaalbaar maken voor het grote volk. Er wordt zelfs in de wandelgangen gefluisterd dat deze K-ZE de Dacia-badge opgespeld zal krijgen. Al twijfelen wij daar aan.

Renault K-ZE Europa Hoe waarschijnlijk dit verhaal is? Dat valt moeilijk te zeggen. Al geloven we daadwerkelijk dat Renault serieus werk wil maken van dit model. Of het dan ook toevallig is dat de in China verkochte K-ZE op het autosalon van Parijs vorig jaar zijn onthulling kreeg? Uiteraard niet. Want Renault wou hoogstwaarschijnlijk aftasten wat Europese klanten van deze crossover vonden.

Bron www.autofans.be


« Terug