Heeft de verbrandingsmotor nog een toekomst?

Tegenwoordig wordt er haast alleen over elektrische voertuigen gepraat in gesprekken over de toekomst van de automobiel. Fabrikanten worden dan ook in de rug geduwd door een Europa met dictatoriale CO2-normen, met als gevolg dat innovaties op dit gebied min of meer geforceerd volgen. Sommigen geloven rotsvast in EV's, en investeren daar ook naar, terwijl anderen de kat uit de boom blijven kijken.

Toekomstmuziek...

Over de verbrandingsmotor werd het laatste woord nog niet gezegd. In de eerste plaats omdat dit type voorlopig de ideale oplossing blijft voor zij die veel rijden, zeker als er ook de ene of andere vorm van elektrificatie aan te pas komt. Denk aan (plug-in) hybrides. Hoewel veel ontwikkelingen anno 2020 compacte, "droge" batterijen beloven met een gigantische autonomie (meer dan 1.000 km), moet je er niet vanuit gaan dat deze in het komende decennium commercieel levensvatbaar zullen zijn en bovenal beschikbaar tegen een "consumentenprijs".

Verbrandingsmotoren zullen ook de oplossing blijven voor bestuurders die in de stad of in een rijhuis wonen en niet de mogelijkheid hebben om thuis op te laden. Gezien het trage tempo waaraan de openbare infrastructuren zich ontwikkelen (zeker in België...), de vele problemen die gebruikers ondervinden (defecte terminals, noodzakelijke toegangsbadges...) of de aangerekende prijzen, zal (helaas?) lang niet iedereen binnen een afzienbare termijn over kunnen schakelen op elektriciteit.

Bovendien hebben grote fabrikanten zoals BMW en Mazda in recente termen (opnieuw) hun liefde voor de verbrandingsmotor bevestigd door aan te kondigen dat ze nog 20 jaar lang diesels en nog eens 10 jaar lang benzinemotoren zullen blijven produceren (BMW) en door nieuwe technologieën te ontwikkelen om de energieprestaties van verbrandingsmotoren te verbeteren (Mazda met Skyactiv-X).

Tot slot is er nog de landbouw- en transportsector, waarin diesel nog steeds het laatste woord heeft. Tesla heeft weliswaar een elektrische vrachtwagen aangekondigd, maar de vraag is tegen prijs en in binnen welke termijn. Wat tractoren en andere landbouwmachines betreft: tal van fabrikanten hebben al laten weten dat een elektrische aandrijving op dit moment eenvoudigweg geen optie is, vanwege de prijs, de actieradius en - last but not least - het gewicht.

En wat met waterstof?

Gezien het extreem kleine netwerk en de hoge prijzen die worden aangerekend voor de weinige modellen die op waterstof rijden, zal ook deze piste niet plots veel breder worden.

Bron www.gocar.be


« Terug